Är skolan jämlik?

Hej,
Jag borde verkligen skaffa något mer unikt sätt att börja mina inlägg på. Men vad är bättre än: Hej, liksom?
Iallafall, om en vecka börjar jag åttan. Yay!
Jag vet inte hur många av er som läser som går i skolan, men idag ska jag iallafall skriva om Skolan.

Jag har gått i skolan i 9 år, 9 år! Det är över hälften av mitt liv. Gud, så mycket.
En gång hade jag och en av mina lärare den här konversationen.

Lärare, "Tycker du att skolan behandlar tjejer och killar jämlikt, svara bara med ett ja eller nej?

Jag, "Nej, inte hela tiden"

Lärare, "Vilka blir behandlade sämre tycker du?"

Jag, "Det beror ju på vad man tycker är dåligt. Men jag tycker att tjejer har svårare att till exempel få ordet på lektionerna."

Lärare, "Det håller jag inte med om, den svenska skolan och läroplanen är utformad efter hur tjejer lär sig bäst."

Jag, "Fast, jag tyck..."

Lärare, "Hejdå,  jag har lektion nu"

Bra konversation, eller hur?!

 Kommentera dina tankar om skolan, och om den är jämlik!

Dagens fråga kommer imorgon!

Kommentarer

Konstigt att din lärare frågade frågan så konkret och sedan inte lyssnade på vad du hade att säga. Jag håller med om att skolan inte är jämlik, ofta tar killarna mer plats, är bråkiga och stör lektionen. Då riktas all fokus från läraren till de bråkiga och tjejerna sitter snällt och är tysta. Vissa lärare menar att vi tjejer måste stå på oss och säga till killarna att sluta, men jag tycker att det kan vara svårt att överrösta bråkiga killar. Och det är väl ändå lärarens uppgift att hålla ordning i klassrummet. Jag tycker att det ofta kan bli fokus på fel saker. Man lägger fokuset att få tyst på killarna som stör i stället för att vända sig till dem som faktiskt är intresserade vilket ofta är tjejer.
Tyra B sa…
Jag håller med! https://www.blogger.com/profile/13657581304074220098'

Populära inlägg i den här bloggen

Girl online del två: going solo

SOMMARENS BÄSTA BOK

DAGENS FRÅGA!